tisdag 16 juni 2009

Min födelsedag!

Min egenhändigt tillverkade födelsedagstårta!
Närbild!

Jag har gjort allt från grunden föruton den fördigköpta jordgubbssmakande marsipanen!

Tårtbotten med choklad, hemgjordvaniljkräm (mycket enkelt! Koka gröt på maizena; 4dl mjölk, 1/2dl maizena och tillsätt en msk äkta vaniljsocker och tre msk strösocker. När det tjocknat så fortsätter man vispa ett tag för att det ska svalna något och tillsätter tre äggulor! Svårare än så är det inte!)

Sedan är det vispgrädde med hallon.
På med det utkavlade marsipanbandet, sikta över kakao och dekorera med rosetterna!


Först bjöd vi på korv (fast vi skulle ha grillat nere på gården om det inte hade regnat så in i he***te) Vi blev ganska många samlade!

Det blev inte mycket kvar av tårtan
(he he, gissa vad jag smaskar i mig till kaffet sen när lillen sover middag)

Några av alla fina presenter jag fick!
"Vintage Hairstyling" fick ag av lillenspappa! Den har jag önskat mig lääänge!
Kakboken, handarbetsboken och pärlhalsbandet är loppisgrejor från kära svärmor!
Och min pappa hade pysslat ihop ett kort till mig!
Tack så mycket allesammans!
Kram

5 kommentarer:

  1. Oj, vilken fin tårta! *Avis*

    Tack för midsommartipsen! Vi har ju ingen tidning... Nåja, får hålla lite koll. Ska kasta upp ett inlägg efter dagislämningen om midsommar. Se ifall jag får fler tips! Jag har ju hittat några Norrtälje-bloggare.

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Grattis, grattis! Vilken läcker tårta! Jordgubbsmarsipan låter härligt. Har jag aldrig sett. Och en pappa som pysslat ett eget kort - Fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. Grattis på födelsedagen!!! (i efterskott) Min svärfar fyllde faktiskt 50 år på samma dag.

    Vilken fin tårta du gjort!

    Jag tror faktiskt att min mamma har den boken "Stora boken om handarbete"! Jag har dock aldrig kollat i den, men jag känner igen framsidan. :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis!!! Ursnygg tårta! Det ser sååå mysigt ut hos er. Diggar skägget på en av gästerna!!!

    SvaraRadera
  5. vilken fin tårta du är ju själv jätteduktig, du skall vara stolt. grattis på dig. kramisar

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!