måndag 22 juni 2009

Båten kom upp och badar åter igen!

Lillen är alltid med!
Jag nämnde förra helgen att jag hade hoppats på att kunna dra upp båten men det var för dåligt väder för det...
Nå, i söndags var det jättehärligt väder (ett tag åtminstonne) så jag engagerade hela familjen i att dra upp min båt på land!
"Varför?" frågar sig säkert många, och jag förstår det, lite väl tidigt med att dra upp båten!
Den som är intresserad av att läsa lite mer om min båt kan klicka här, annars så ska jag berätta att vi bytte motor förra året och missade en lite men ganska viktig detalj...
...nemligen propellern!!!!
Alla båtar kan inte ha alla propellrar liksom att de flesta motorer har en propeller anpassad efter just den motorn!
I mitt fall så är propellern som siter på båten för liten iförhållande till den nýa motorn vilket gör att båten gör nästan bara halva farten mot vad den faktiskt borde göra...
Varje propeller är märkt med viktiga mått och vinkeln på propellerbladen, därför var vi tvugna för att ta upp båten för att läsa av propellern! Och självklart hjälper lillen till!!!
Vi sjösatte direkt efter att vi tagit reda på alla uppgifter om propellern och ska nu ange dessa tillammans med uppgifterna om den propellern som hör till nya motorn och lite uppgifter om backslaget (själva "växellådan" kan man säga) så ska en gubbe som jag blivit hänvisad till räkna ut vad vi ska ha för ny propeller (som jag har fått av mamma och pappa i födelsedagspresent).
(Sen när jag har nya propellern så ska jag dra upp båten igen, ta bort rodret och den gamla propellern och sätta dit den nya och då kommer vi att färdas fram på havet i hiskeligt höga 7,5-8 knop *he he* )
Ses snart igen!

/Nadja

2 kommentarer:

  1. Verkar mycket att håll koll på när det gäller båten!

    http://mammagladh.blog.se

    SvaraRadera
  2. Roligt att det går frammåt med båten. (snart går det ju ännu fortare också) Hoppas att vi ses snart! Ha det bäst, saknar er alla!

    Kram Emma

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!