söndag 11 oktober 2009

Reproducerad kjol från 40-talet!

Nu har jag slagit på stort *hehe*
Jag älskar att titta på gamla kläder och fundera ut hur de är konstruerade. På sista tiden har jag mäskt att det nästan börjar bli en sport att sy upp kläder som ser ut att vara sydda för länge sedan! Det finns nog inget bättre beröm för mig att få än att få frågan "Är den där vintage?" Vart har du fått tag i den?" för att kunna svara att det är jag som sytt den! (som min swirlkokopia!)
Reproduced 40´s skirt!
I love to study old pitchures of clothes and try to findout how their patterns are constructed. The latest time I´ve found out that it´s almoste a sport for me to make clothes that seems to be made for a long time ago! Wen I got the question if my reconstructed swirlcopy was vintage I was really happy! I want more of that encouragement!

Nu syns inte vecken så tydligt eftersom jag använt kjolen sedan i torsdags då jag pressade den. Jag tolkade mönstert som att det är motveck mitt fram och enkla veck på var sida om det.
Det enda jag har lagt till är passpoaleradeade fickor.
The pleats doesn´t look to good now when I have used the skirt since last thursday but it´s a boxpleat in front and single pleats on each side of the middle.
The only thing I made differnt from the original pitchure is that I gave the skirt braidedged pockets.

Jag är nöjd med mönsterpassingen på kjolen överallt men såg nu när jag fick se kjolen på bakifrån att jag måste flytta in knappen på linningen eftersom det glipar...
I´m pleased with the way I fitted the fabrics squares, the only thing I need to change is that I need to move the first button a little so the small gap between the first and seccond button dissappears

Mönstret har jag konstruerat själv med utgång från den här fenomenala boken!
I made the pattern for the skirt with help of this great book! (Swedish text)

Den finns bland annat att köpa här!

Ses snart igen!
/Nadja

4 kommentarer:

  1. Vad snyggt det blev!
    Underbara höstbilder på er.

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt blev det, gillar knapparna i bak. Och visst är den där boken jättebra! :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att ni gillar det!
    Jag är så glad att jag hade lite ylletyg liggandes! Den är så varm och go! Jag behöver bara ha knästrumpor fast det är nollgradigt!

    SvaraRadera
  4. Härligt! Önskar att det fanns fler tjejjer som du, fortsätt sådär!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!