onsdag 2 december 2009

Gone with the wind...

År 1939 visades i mitt tycke en av världens bästa filmer på vita duken! Dock så hade filmen inte svensk premiär förens den 6 oktober 1941.

För 7 år sedan hade jag mina hästar hos en underbar dam som gav mig hennes två böcker (för ja- boken är så lång och blev delad i två delar) Dessutom fick jag ett häfte som hörde till en skiva med filmmusiken och tidningsklipp som klippt ut om filmen!

Häftet handlar om rollbesättningen, filminspelningen, skådespelarna med de största rollerna beskrivs osv. Det häftet har jag läst många gånger!

Jag har faktiskt inte läst boken av rädsla att filmens storslagenhet ska försvinna som den så ofta gör för mig när jag ser en film baserad på en roman och sedan läser boken... Jag föredrar faktiskt att göra tvärt om!
1939 was the year when one of the worlds ever best movies (in my like annyway!) had worldpremier! But it was not until the 6 of october 1941 that it went up on the Swedish moviescreen.

Annyway, abaout 7 years ago when I had my horses at a lovely lady she showed me her "Gone with the wind" collection and gave it to me! The books in swedish and a booklet (english) belonging to a disk with the filmmusic (disk gonne) and some press clipppings from articles about the movie.

I have not read the book, beeing afraid it would make the magnifisence of the movie dissapear. I prefer (if I have a choice) to read the book before I watch a movie based on a novell or book.


Jag ljög faktiskt lite, jag har faktiskt läst första kapitlet (av nyfikenhet!) och jag fullkomligt älskar beskrivningen av Scarlet!
Actually I did lie a little, I have read the fist chapter (of pure curiosity!) and I absolutely love the fist descrition of Scarlet!
Ses snart igen!
/Nadja

3 kommentarer:

  1. Men *yl* så avundsjuk jag blir!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    När jag var ca 15 år så läste jag ut borta med vinden under två dagar på sommarlovat. Det är nu drygt 30 år sedan. Och jag har inte läst om den, men sett filmen några gånger.
    Så läs boken, om inte minnet sviker mig så var den bra.
    Lisa

    SvaraRadera
  3. O ja! Jag tror absolut att boken är bra! Jag lovar att ta mig i kragen! Boken måste läsas!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!