söndag 12 juli 2009

Tips inför lingonveckan som är snygga och snälla mot naturen

Nu har jag fått min mens igen efter graviditet och amning! Jag måste faktiskt säga att jag har längtat efter den!


Många vet att traditionella bindor och tamponger är mindre trevliga mot miljön med plast och resursslöseri men jag vill tipsa om några miljövänliga alternativ (några som dessutom är riktigt tjusiga!)


Engångsbindor, tamponger och trosskyddd i ekologisk bomull går att hitta av flera tillverkare

Dessa från Reneé Voltaire har jag köpt nu och det finns en gullig text på insidan av locket!

Läs mer om dessa produkter här.


Natra Care har funnits länge och har förutom bindor, tamponger och trosskydd även intimservetter mm, allt ekologiskt och komposterbart mellan 95-100%! Jag har sett detta märke i hälsokostbutiker men de kan även handlas på nätet bla. annat här

Sen finns även alternativet med tygbindor!

Jag som har sett det som en självklarhet att använda tygblöjor till min son och måste ju då även rekommendera bindorna! De finns i riktigt snygga varianter som dessa


och dessa


visst börjar man längta efter mensen nu när man ser att det finns så fina, tjusiga och miljövänliga produkter! (bindorna kan man hitta bla. annat här)


Det finns även menskoppar i silicon som man använder på ungefär samma sätt som en tampong men med fördelen att man bara behöver en av och som dessutom kan användas på natten!

Tygbindor, menskoppar, natracareprodukter mm kan man även köpa här

This is a post about womens "once a month" and some tips about enviormentfriendly sanitarypads and tampons and were to buy them in sweden!

Ses snart igen!
/Nadja

4 kommentarer:

  1. Är här och smyger lite...

    Själv använder jag menskopp. Superbra! Gud så snygga siden bindorna är...

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Vad synd att vi missade varendra på CarShowen. Hade varit kul att se eran Pv.

    Jag funderar på att åka och bada i Björkö örn imorgon. Vår bil är trasig och dit kan jag ta mig enkelt med buss. Vill hålla oss sällskap?

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  3. Du som skriver lite engelska... Installera google översättning vettja! Kika i min blogg.

    Kram, kram.

    http://mammagladh.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Hittade in via Betty Lou's blogg.. Mysig blogg du har!

    Måste bara kommentera om menskopp, jag har använt en sån i snart ett år och den är totalt oslagbar mot allt annat jag prövat! Dessutom snäll mot både kroppen (torkar inte ut slemhinner, bakterier kan inte gro på den), snäll mot miljön och snäll mot plånboken :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!