lördag 4 juli 2009

Det är detaljerna som gör "Det"!

Är det någon som någonsin har sett en sån här?
Det kallas "krustång", den användes förr i tiden för att krusa knytbanden till örngotten. På den tiden då varje kvinna såg en stolthet i att visa upp sitt linneskåp!
Jag krusade banden på örngotten som jag har i båten, det tycker jag ger lite extra mys (!!!) men jag är lite tokig också...

It´s the deatiles that makes "It"!
Have someone seen one of this before?
This is an vintage/old fashion "krustång" that was used to "curl" the tiebands on pillovcases. This was in the time wen women felt a pride in showing there beautiful linnencabinetts!
I used this thing to the pillovcases that I have in my boat, I think it gives something extra to the whole atmosfare in an old boat, but I´m a little bit crasy too...

Ses snart igen!
/Nadja

5 kommentarer:

  1. åååh, är det så de ser ut! Ärvde en gång några örngott som hade krusade band och sen dess har det hänt att jag krusat mina men då med strykjärnet och pillriga fingrar. Det där verkade ju KUL!

    SvaraRadera
  2. Haha, vilken rolig grej. Det är detaljerna som gör det :)

    SvaraRadera
  3. Haha, vilken rolig grej! Det är detaljerna som gör det :)

    SvaraRadera
  4. Oh, vilken känsla att plocka fram ett krispigt, manglat örngott med krusade band ur linneskåpet! Tyvärr har jag varken mangel, krustång eller linneskåp. ja, det är verkligen tragiskt. Men nu vet jag i alla fall vad jag ska leta efter på sommarens loppisar!

    Så fin din nya blogg är! Ska bli spännande att följa den.
    Jag är alldeles fascinerad av dina tjusiga håruppsättningar och vackra femtiotals kläder. Men mest impad är jag ändå över att du har byggt din egen båt! Jag har inte byggt något sen träslöjden och tycker att det är lite trist egentligen. Men å andra sidan hinner jag ju knappt med mina tygprojekt så...:-)

    SvaraRadera
  5. pysselpralinen: Vad roligt att du gillar nya bloggen!
    Jag blev så glad när jag blev visad en gammal stenmangel nere i våran tvättstuga! Men jag vågar inte riktigt använda den...

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!