tisdag 11 augusti 2009

Så var hon åter på land...

I går kväll drog vi, jag pappa, lillen och hans far upp båten igen!
Den nya propellern och en särskild hylsa tillverkad av en god vän med ett mycket bra jobb och nytillverkad krysskil så sitter den nu på äntligen på plats!
Men det har tagit sin lilla tid (hela dagen i dag)!
Mina favorit fordon, pappas traktor, min båt och bilen.
Det här är en mycket användbar sak som vi fick låna av smeden som bor uppe i föräldrarnas by.
Det är en "gängtolk", den påminner lite grann om ett bladmått men det är mönster på olika sorters gängor!
Många av mina läsare har säkert hört att muttrar och bultar kan benämnas M8, M12 osv men det är bara en sorts gänga baserad på metersystemet. Det finns massor med andra de vanligaste är tumm (inch) men det jag behövde fästa min propeller med var en mutter med whitworthgänga. Den var relativt vanlig förr i tiden (när min båt byggdes), tyvär måste någon någon gång ha kört bort/tappat bort orginal muttern och ersatt den med en M14. Det "lustiga" (som inte är roligt alls) är att man kan inte bara dra på en mutter med en annan gänga hur som hellst. För det första krävs massor med VÅLD och för det andra så förstör man gängorna både i mutter och på bult. Tyvär märkte vi inget när vi tog upp båten förra gången och tog av muttern att något var fel så när propellern var på i går kväll och vi inte fick på muttern som låser fast proppellern, ja... tiden försvann i ett naffs!
I dag har vi jagat runt efter en passande mutter... men innan man förstår vad det är för fel....
...så går det år mycket bensin...
...och bromsarna på PV´n började ligga på (som nu är åtgärdat igen)...
...så går det år lite mer bensin...

Men nu ta mig tusan sitter den där!!!
I morgon blir det sjösättning igen! (för tredje gången i år)

Yesterday evening we, me, my dag, my son and his father pulled up my boat on land again.
The plan was to replace the old propeller with my new that makes it go faster.
We had some major proplems whith the locknut that wouldent fit, to day we was lended a tool that showed us that the locknut hadn´t the rigth screw.
Well, thanks to the nice blacksmith neighbour we solwed the problem and now my propeller is in it´s place!
To morow it´s launching again (for the third time this year)

Ses snart igen!
/Nadja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!