onsdag 13 januari 2010

Stick! Inget maskande här inte!

Jag klarar då inte av att sitta syslolös i bilen, framför teven eller på bussen! Fingrarna kliar av att inte ha något att göra medans min kära sambo hävdar bestämt att jag har grova problem med att slappna av, kanske är det så...
Nå väl, här är mitt senaste projekt! En jumper från 1933. Alla mönsterna är gratis och de laddas ner i pdf format! Kolla gärna in deras andra stickmönster! Faded Splendour är en underbar källa till inspiration!
Stickmönstret är enkelt! Varv 1 slätstickning Varv 2 (avigt) 1 r *omslag, 3 aviga, dra 1'a aviga maskan över de två senare* mellan * upprepas varvet ut, varv 3 stickas rät och varv 4 avig.
Det ni ser ovan på bilden är bakstycket, den första delen. Jaag har fått anpassa mig efter det garnet jag hittat och stickar med storlek 3 mm(resåren på 2,5mm) Så det är inte särskilt snabbstickat- vilket är meningen, det ska vara ett lååångtids projekt!
Fortsättning följer...
Knitting, knitting, knitting....
I can´t sit in the car, on the buss or in front of the tellevision without doing annything! Ireally need to move my boddy in some way. My darling fianceé thinks my lack of abillity to rest without moving is a sickness, mabey he is rigth?
Well, sickness or not I have started a new project (and I want it to be a looong one).
Here it is, a free pattern from 1933! I really love this site! I want to knitt, knitt, knitt all my spare time when I see all the lovely jumpers and acessoaries I can make!
This project will be continued!
Ses snart igen!
/Nadja

8 kommentarer:

  1. Vilket pillgöra! Blir säkert alldels ljuvligt fint när du är klar :-)

    SvaraRadera
  2. Åh gud vad fint! Tack för tipset om stickmönstret. Jag stickar också hela tiden men gör mest egna mönster. Dock har jag velat ha ny inspiration länge och jag är inte duktig på att hitta på mönsterstickning sådär. Så än en gång, tack!

    SvaraRadera
  3. Sandy: Jag är värsta mönsternörden ;) Är så dålig på att hitta på hålmönster. Kan tipsa om "Bonniers stora bok om stickning" http://www.bokus.com/b/9789134511842.html?pt=search_result&search_term=bonniers%20stora%20bok%20om%20stickning
    och "Sticka mera" http://www.bokus.com/b/9789153434313.html?pt=same_author

    Jag har lånat dessa böcker flera gånger på biblioteket och de ger underbar inspiration!

    SvaraRadera
  4. Wow! Det ser spannande ut!
    Onskar jag kunde sticka.

    Jag ar likadan.
    Min gubbe sager oxa att jag har svart att slappna av men det ar tvart emot faktiskt, jag kanner mig valdigt avslappnad da jag far pyssla med nagot.

    SvaraRadera
  5. Ha ha :D Ja, jag känner mig också väldigt avslappnad när jag får pyssla!
    Min gubbe vill kommentera att han tycker skilnaden på avslappning är stor mellan oss (han håller på och bygger hojar på sin fritid) Han hävdar att skillnaden är att han inte sitter och svetsar eller slipar metall i baksätet på bilen när jag kör (vilket jag är ytterst tacksam över)...
    Lång kommentar när gubben står och läser över axeln och gafflar :D

    SvaraRadera
  6. Gillar!
    Maskan/stickkontakt.blogspot.com

    SvaraRadera
  7. Oh I am absolutely getting into the knitting spirit as well! I also left you a blog award at my blog for having such great style :)

    SvaraRadera
  8. Ser så fint ut! Blir spännande att se slutresultatet. Apropå att inte handla nya kläder, jag har länge tänkte så men så hittar man nån fin tunika på H&M, och en fin kofta på Indiska och så.. så jag tänkte att jag utmanar mig själv lite med det här löftet! Inga reaplagg heller får följa med hem. Visserligen har jag gjort det lite lättare iom att jag fortf får köpa skor och accessoarer (plus underkläder då) men skor o acc. kan vara ett lätt och billigt sätt att piffa upp det man redan har :)

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad eller två, då blir jag glad!